E-ventures.pl

Jak prowadzić skuteczny marketing SMS zgodnie z prawem?

Właśnie mijają pierwsze miesiące obowiązywania znowelizowanej ustawy o prawach konsumentów oraz ustawy Prawo telekomunikacyjne wprowadzającej zakaz używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych dla celów marketingu bezpośredniego do użytkowników końcowych, którzy nie wyrazili na to zgody.  

Znowelizowana ustawa nie wpływa w żaden sposób na efektywność działań marketingowych prowadzonych z wykorzystaniem SMS -ów. Najskuteczniejsze są wiadomości tekstowe, które otrzymują osoby zainteresowane ofertą, albo chociaż branżą nadawcy komunikatu. Wynika to niejako z istoty marketingu bezpośredniego, który bazuje na indywidualnym podejściu oraz rozpoznaniu potrzeb i oczekiwań klienta. Zadaniem SMS-ów jest wzmacnianie więzi z marką oraz wzrost zaangażowania klientów i ich lojalności. Należy jednak pamiętać, że niechciane wiadomości mogą spowodować dokładnie odwrotny efekt, dlatego planując kampanie SMS-owe warto korzystać ze sprawdzonych baz klientów, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Kluczowe znaczenie dla efektywnego marketingu SMS mają bazy numerów, z których korzystają prowadzący kampanie marketingowe. Do dyspozycji marketerów są  gotowe bazy oferowane przez wyspecjalizowane firmy w tworzeniu takich zbiorów oraz mechanizmy, które pozwalają firmom samodzielnie tworzyć własne bazy kontaktów zawierające numery telefonów klientów. 

W obu powyższych przypadkach komunikaty mogą być kierowane wyłącznie do tych osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji handlowych. Nowe przepis jasno określają, że tak zgoda musi być wyraźna oraz utrwalona i potwierdzona przez użytkownika. Warto też przypomnieć, że nie może być ona domniemana lub dorozumiana. Nowe przepisy obowiązują zarówno osób fizycznych (w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą) oraz spółek prawa handlowego.

Bazy numerów telefonicznych do wykorzystania w działaniach marketingu SMS mogą być tworzone przez firmy samodzielnie, np. poprzez formularze na stronach internetowych, gdzie klient może wprowadzić numer swojego telefonu  komórkowego oraz zaznaczyć odpowiedni „check box” przy oświadczeniu dotyczącym wyrażenia zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną, w tym SMS.  

Proces tworzenia takiej bazy można wspierać np. otwarcie komunikując, że klienci, którzy przekażą swój numer telefonu  otrzymają specjalne oferty adresowane wyłącznie do nich. 

Numery telefoniczne klientów można również pozyskiwać bezpośrednio od klientów w punktach sprzedaży. Wystarczy przygotowany wcześniej kupon z miejscem na wpisanie numeru telefonu oraz gotową klauzulą dotyczącą wyrażenia zgody wymaganej przez nowe przepisy. Tak pozyskane kontakty mają dodatkową wartość, ponieważ przedsiębiorca ma większą pewność, że dysponuje numerem telefonu do klientów, którzy są zainteresowani oferowanymi przez niego produktami i usługami. 

Oczywiście nie można mówić o stuprocentowej pewności, ponieważ możliwa jest sytuacja, że klient w salonie firmowym umieści w formularzu, celowo lub przez pomyłkę, numer telefonu, który do niego nie należy. Przedsiębiorca jednak nie ma możliwości weryfikowania na miejscu, kto jest właścicielem danego numeru telefonu. 

Można jednak przyjąć, że klienci zachęceni perspektywą otrzymania np. specjalnych ofert lub kodów rabatowych pozostawią swoje prawdziwe dane kontaktowe wraz ze zgodą na otrzymywanie wiadomości.

Innym sposobem na pozyskanie bazy numerów do użytkowników, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie informacji handlowych jest współpraca z profesjonalną firmą zajmującą się tworzeniem takich zbiorów. W tym modelu najczęściej baza numerów telefonów jest użyczana przedsiębiorcy na potrzeby określonej kampanii za określoną opłatą.

Można stwierdzić, że przepisy antyspamowe przełożą się na wzrost skuteczności kampanii SMS-owych i ograniczą ilość wysyłek adresowanych do użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Nie należy się spodziewać, że nowe regulacje przełożą się na spadek liczby wysłanych wiadomości w 2015 roku.  Zainteresowanie firm marketingiem SMS rośnie na tyle dynamicznie, że ruch wiadomości SMS powinien utrzymać tendencję wzrostową.

Nowe przepisy są w interesie wszystkich stron począwszy od firm, które prowadzą spójne działania marketingowe, przez dostawców usług masowej wysyłki SMS-ów, aż po klientów, którzy chcą otrzymywać wiadomości, ale tylko te, na które wyrazili wcześniej zgodę. 



Źródło: Infobip